REKYL 5 – det självklara verksamhetssystemet för fastighetsservice och fastighetsförvaltning
![REKYL 5](https://media.rekyl.nu/2024/11/og-rekyl-5.webp)
Från Ystad till Kiruna. Sedan starten 2008 har Rekyl vuxit starkt, och etablerat sig som det självklara verksamhetssystemet för företag inom sanering, håltagning, fastighetsförvaltning, fastighetsservice och mindre markentreprenader. Med över 8 miljoner arbetsorder, 24 miljoner tidrapporter och över 70 miljoner registrerade mil, är REKYL idag en grundbult för tusentals användare.
Ursprungligen utvecklat för saneringsbranschen, har REKYL kontinuerligt expanderat och anpassat sitt system för att möta behoven inom flera närliggande segment. Nu lanseras REKYL 5, en omfattande uppgradering av sitt befintliga system som introducerar unik funktionalitet specifikt utformad för bland annat fastighetsförvaltning och fastighetsservice.
”Vi har sagt att vi ska bli bäst på fastighetsservice och fastighetsförvaltning. Som exempel har vi med REKYL5 byggt ett helt eget ronderingsprogram”, säger Niklas Ölmestrand, VD på REKYL och sätter tonen för företagets ambitiösa mål.
Mindre administration och snabbare fakturering
Drivkraften bakom REKYL 5 är att minimera administrationen för både kontorspersonal och fältarbetare. ”Vi anpassar vår applikation så att användarna ute på fältet inte behöver söka information hela tiden, utan får den direkt på displayen,” förklarar Niklas Ölmestrand. Detta gör det enklare att skapa arbetsorder och dokumentera ÄTA-arbeten, vilket säkerställer att inget jobb glöms bort och att allt faktureras korrekt.
Genom att fakturaunderlag tas fram snabbare slipper företagen agera bank åt sina kunder.”Att minska bankningen av pengarna, att få ut fakturorna så fort som möjligt är superviktigt, betonar Niklas. För branscher där likviditet och kassaflöde är detta en betydande fördel. ”De kan få in ett stort flöde av programmen i REKYL och anpassa tidrapporteringen så att fakturaunderlaget i princip är klart direkt,” förklarar han.
En lösning för fastighetsförvaltning – allt-i-ett
Med lanseringen av REKYL 5 tar företaget ett stort kliv framåt inom fastighetsförvaltning. ”Vi har byggt ett helt nytt ronderingsprogram,” säger Niklas och syftar på REKYL Control, som integrerar ronderingar, inspektioner och återkommande jobb i systemet. Tidigare var kunderna tvungna att köpa externa program för detta, men nu finns allt inom REKYL. ”Istället för att kunden ska köpa ett externt program som kostar betydligt mer än vad REKYL kostar, så har vi byggt in det i REKYL.”
Tittar man på fastighetsförvaltning så är REKYL idag det ledande systemet, mycket tack vare samarbetet med en av företagets långvariga kunder. ”Vi har haft en kund sedan 2014 som heter Fastighetssnabben, och de har hjälpt oss att utveckla funktioner specifikt för fastighetsförvaltning,” berättar Niklas. Detta nära samarbete har bidragit till att forma REKYLs lösningar, vilket gör dem både relevanta och effektiva för fastighetsförvaltare.
REKYL Control möjliggör dokumentation av fel och brister direkt i mobilen, och uppföljningsorder för åtgärder kan skapas smidigt. ”Det ökar debiteringsgraden,” konstaterar Niklas. Fastighetsförvaltare kan även återkoppla till kunderna med årsöversikter, visa att arbetet gjorts i rätt tid och proaktivt föreslå förbättringar, vilket skapar förtroende och kan öka försäljningen gentemot slutkunden.
En annan viktig funktion är REKYL Asset, som fungerar som ett kundkort för varje fastighet. ”Där lägger de upp gränsdragningslistor. Vad ingår? Vad ingår inte? Vilka måste man kontakta för att göra den här typen av jobb?” förklarar Niklas. Det gör att fältarbetarna slipper ringa runt eller chansa, då all nödvändig information finns tillgänglig direkt i mobilen. ”Det är inte längre ett detektivarbete,” konstaterar han.
Automatisering förenklar vardagen
REKYL Time automatiserar tidsrapporteringen enligt kollektivavtal. ”Istället för att personalen ska komma ihåg OB-tillägg, övertid och restid, beräknar systemet det automatiskt,” säger Niklas. Detta underlättar för både fältpersonal och administration, och säkerställer att alla ersättningar blir rätt från start.
REKYL Flow automatiserar leverantörsfakturahanteringen och kan spara upp till 50 % av tiden på leverantörsfakturor. ”Vi sparar ungefär 50 % av tiden på leverantörsfakturor.” uppskattar Niklas. Mindre manuellt arbete ger mer tid för lönsamma och strategiska uppgifter. Dessutom kan flödena anpassas för automatiska faktureringsunderlag utifrån ordrar, vilket ytterligare snabbar upp processen från avslutat jobb till faktura.
REKYL Buy erbjuder en integrerad inköpsportal där priser kan jämföras direkt i systemet. ”Istället för att hoppa runt mellan tre olika appar, så har de bara en app där allt jobb utförs,” förklarar Niklas. Detta sparar tid, minskar licenskostnader och förenklar för företagsledningen att följa upp verksamheten i ett enda gränssnitt.
Effektivitet, lönsamhet och trygghet
Sammanfattningsvis erbjuder REKYL 5 en rad funktioner som tillsammans skapar en mer effektiv, lönsam och säker verksamhet. Drivkraften bakom utvecklingen är att ständigt underlätta för kunderna. ”Vi vill öka deras lönsamhet och minska administrationen,” säger Niklas. ”Vi vill att det ska vara lätt för fältarbetarna att rapportera korrekt, så att företagsledningen kan få koll på verksamheten och minimera risken för att utfört arbete inte faktureras eller att man gör jobb utan att få betalt för det.”
Skalbarhet och bredd – men alltid med kundens behov i centrum
Spridningen av REKYL sträcker sig idag från Mälardalen, där företaget först blev känt, till hela Sverige och även in i Norge. ”Idag har vi kunder ifrån Kiruna ner till Ystad och även Norge. Vi har fått in REKYL på Saneringsbolag i Norge, plus några fastighetsbolag,” konstaterar Niklas Ölmestrand. Kännedom om systemet sprids ofta genom fältarbetarna själva. ”Leadsen kommer oftast ifrån fältarbetarna som har jobbat i REKYL en gång i tiden och sen byter de arbete. Får de ett annat system som inte fungerar lika bra brukar de säga till VDn: ’Ta kontakt med REKYL, för det är bra.’ Denna organiska spridning vittnar om att användarvänligheten och de praktiska vinsterna uppskattas på golvet, inte bara på ledningsnivå.
Boka en demo och upptäck potentialen i REKYL 5
Är du nyfiken på hur REKYL 5 kan effektivisera din verksamhet, spara tid och öka lönsamheten? Boka en demo och se själv hur REKYLs helhetslösning kan anpassas efter just dina behov.
Om REKYL
REKYL är ett verksamhetssystem för hantering av all administration kopplat till din verksamhet. Med över 8 miljoner arbetsordrar, 24 miljoner tidrapporter och över 70 miljoner registrerade mil, så är REKYL idag en grundbult för tusentals användare landet över. Med ett brett utbud av smarta funktioner och molnbaserade lösningar skapar REKYL effektivare arbetsflöden och mer lönsamma verksamheter.
Fler nyheter från REKYL
Exempel driftstatus
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis...
![REKYL 5 är det nya verksamhetssystemet som optimerar er företagsverksamhet](https://media.rekyl.nu/2024/11/og-rekyl-5-1080x630.webp)
REKYL 5 är det nya verksamhetssystemet som optimerar er företagsverksamhet
REKYL lanserar sitt nya verksamhetssystem, REKYL 5, en kraftigt uppgraderad plattform designad för att effektivisera och automatisera...
![REKYL – Er digitala partner för effektiv fastighetsservice](https://media.rekyl.nu/2024/10/rekyl-fastighetsservice-1080x675.jpg)
REKYL – Er digitala partner för effektiv fastighetsservice
Att optimera driften och underhållet inom fastighetsförvaltning kan vara en komplex uppgift. Med REKYL får företag en kraftfull lösning för...